CV, Konstantinos KyriakosΒιογραφικό Κωνσταντίνου Κυριακού

KONSTANTINOS KYRIAKOS, Ph.D.

Assistant Professor of Theater Studies (2009 to present)

Department of Theater Studies, University of Patras

E-mail: kyriakos0302@hotmail.com Telephone: 2610 969904

Konstantinos Kyriakos (M.Phil. & D.Phil., Aristotle University of Thessaloniki) is Assistant Professor of Theatre Studies at the Department of Theatre Studies, School of Humanities and Social Sciences, University of Patras. His academic fields of interest include History of post-war drama, Star studies, Gender Studies in post-war Greek Theatre and Cinema. As a Faculty member, he has offered a variety of courses on both Undergraduate and Graduate levels. He has participated in several conferences and has published monographs, as well as many articles and studies in scientific journals and collective volumes.

His professional experience also includes appointments at the National Theatre of Northern Greece, at the Municipal and Regional Theatre of Volos, as well as in Thessaloniki International Film Festival.

 List of publications (selection)

Monographs

Ρωσικό θέατρο και ελληνική σκηνή. Η πρόσληψη της ρωσικής, σοβιετικής και μετασοβιετικής δραματουργίας. Τόμος πρώτος: Οι παραστάσεις [Russian Plays on Greek Stage], Egokeros: Athens 2012.

Κώστας Βουτσάς. Ηθοποιός στην κωμωδία. Ρόλοι, παραστάσεις, ταινίες. Συμβολή στη μελέτη της υποκριτικής τέχνης [The Comic Actor Kostas Voutsas. Roles, Performances, Films], Egokeros: Athens 2009.

Η θεατρική όψη του Αλέξη Δαμιανού [Τhe Theatrical Perspective of Alexis Damianos], Egokeros: Athens 2006.

√ «Αναπαραστάσεις του σώματος. Θέματα υποκριτικής και φύλου. Το παράδειγμα ταινιών του Νέου Ελληνικού Κινηματογράφου», Γραφές για τον κινηματογράφο. Διεπιστημονικές προσεγγίσεις, [“Representation of Body in New Greek Cinema”], Nefeli: Athens, 2005.

Από τη σκηνή στην οθόνη. Σφαιρική προσέγγιση των σχέσεων του ελληνικού κινηματογράφου με το θέατρο [From Stage to Screen. An Overall Approach to the Relationship Between Greek Cinema and Theatre], Egokeros: Athens 2002.

Τα έργα του Τσέχοφ στην ελληνική σκηνή, 1902-1993 [The Plays of Anton Chekhov on Greek Stage (1902-1993)], Ph.D, Aristotle University of Thessaloniki, 1995].

Articles (selection)

√ “Ancient Myth and Drama in Greek Cinema. An Overall Approach (1930-2012)”, Logeion / Λογεον. A Journal of Ancient Theatre, 2 (2012).

√ “Dossier: Scenographie. Dispositifs scéniques. Stages sets. Vassilis Papavassilliou & M. N. Semet, Théâtres antiques, Athènes-Patras (Grêce)”, Techniques & architecture. 485 (âout-septembre 2006), 62-63.

√ “Musical conception, para-musical events and stage performance in Jani Christou’s, Strychnine Lady”, Musical Structure, Proceedings of the Fourth Conference of Interdisciplinary Musicology – CIM 08, Thessaloniki 2-6.7.2008 http://cim08.web.auth.gr/cim08_papers/Sakallieros-Kyriakos/Sakallieros-Kyriakos.pdf).

√ “Le festival d’ Athènes et d’ Épidaure: un organisme en peine mutation”, “Pour une histoire des festivals (XIXe-XXIe siècles)”, Colloque international Le Centre d’ histoire social du XXe siècle (Université Paris I-Panthéon Sorbonne Le Centre d’ histoire culturelle des sociétés contemporaines Institut d’ études culturelles-Université de Versailles Saint-Quentin-en-Yvelines (2011).

√ “Outlining Ancient Myth in Greek Film”, Cinemythology. Greek Myth in World Cinema, Hellenic Ministry of Culture / Hellenic Culture Organisation SA, Cultural Olympiad 2001-2004 & Thessaloniki Film Festival 2003, 43-59.

√ “Antike Mythenstoffe und griechischer Film Ein Überblick”, Die griechischen Mythen im Weltkino, Kultur-Olympiade, Athen 2003, 25-48.

 

 

BIOΓPAΦIKO ΣHMEIΩMA

                                                                       

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΥΡΙΑΚΟΣ

Βαθμίδα     Επίκουρος Καθηγητής του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών της

Σχολής Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών Επιστημών

του Πανεπιστημίου Πατρών

Στοιχεία Επικοινωνίας:

Τηλέφωνο γραφείου                    2610 969904

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο           kyriakos0302@hotmail.com

Διεύθυνση γραφείου                  Πανεπιστήμιο Πατρών

Τμήμα Θεατρικών Σπουδών

Πανεπιστημιούπολη Πατρών
Τ. Κ. 26500, Ρίο.
                                                      

ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟΥ 

Γεννήθηκε στη Χίο. Σπουδές Φιλολογίας (Τομέας Μεσαιωνικών και Νεοελληνικών Σπουδών) και Θεατρολογίας στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Διδάκτορας (Ph.D.) στην Θεατρολογία. Εργάσθηκε ως Ειδικός Μεταπτυχιακός Υπότροφος στο Τμήμα Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Δίδαξε, αρχικά ως Επιστημονικός Συνεργάτης (Προεδρικό διάταγμα 407/ 80) και, κατόπιν, στη βαθμίδα του Λέκτορα και του Επίκουρου Καθηγητή στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, της Σχολής Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών, του Πανεπιστημίου Πατρών. Εργάσθηκε ως δραματολόγος, συντάκτης, μεταφραστής και υπεύθυνος έκδοσης μελετών και δώδεκα θεατρικών προγραμμάτων-βιβλίων στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος (καλλιτεχνικός διευθυντής Βασίλης Παπαβασιλείου), στο Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Βόλου (καλλιτεχνική διευθύντρια Λυδία Κονιόρδου) και στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Υπεύθυνος θεατρολογικής σειράς με τίτλο «Πρόσωπα θεάτρου» (Αιγόκερως). Αρθογραφεί στον ημερήσιο και περιοδικό Τύπο.

Ερευνητικά ενδιαφέροντα. Ιστορία και θεωρία της υποκριτικής στην Ελλάδα και «star studies». Διεπιστημονικές προσεγγίσεις του θεάτρου με τον κινηματογράφο, τη μουσική και τη λογοτεχνία. Διασκευές θεατρικών έργων στην οθόνη (αρχαίο δράμα και μεταπολεμική κωμωδιογραφία). Ρωσική, σοβιετική και μετασοβιετική δραματουργία και ελληνική σκηνή. Αντόν Τσέχοφ: δραματουργία και σκηνικά ανεβάσματα. Θέματα κοινωνικού φύλου και ταυτότητας στην ελληνική σκηνή και δραματουργία. Ελληνικός κινηματογράφος και έμφυλες ταυτότητες. Ιστοριογραφία της μεταπολεμικής σκηνής (ιστορία της παράστασης). Πρόσληψη από την ελληνική σκηνή σημαντικών συγγραφέων του 19ου και 20ου αιώνα (τεκμηρίωση και παραστασιογραφία).

Διδακτικό έργο σε Πανεπιστημιακό επίπεδο. Διδασκαλία μαθημάτων σε προπτυχιακό επίπεδο: «Μεγάλες θεωρίες υποκριτικής», «Το θέατρο του 19ου αιώνα: Ρεαλισμός, νατουραλισμός, ψυχολογικό δράμα», «Νεοελληνικό θέατρο ΙΙΙ: 20ος αιώνας», «Ιστορία Παγκοσμίου Θεάτρου ΙΙ», «Σεμινάριο ΙΙ, «Σεμινάριο IV», «Δραματουργική ανάλυση ΙΙΙ», «Σεμινάριο ΙΙΙ- Νεότερο θέατρο με έμφαση στο δράμα», «Νεοελληνική δραματουργία και κινηματογράφος», «Δραματουργική ανάλυση Ι: Κλασικά κείμενα», «Η υποκριτική στη σύγχρονη Ελλάδα», «Ρωσικό και σοβιετικό θέατρο», «Ο Κάρολος Κουν και η νεοελληνική δραματουργία». Μεταπτυχιακά σεμινάρια: «Η πρόσληψη του αρχαίου θεάτρου στo νεότερο θέατρο» (στο Π. Μ. Σ. του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πατρών).

Συγγραφικό επιστημονικό έργο (επιλογή)

 

ΜΟΝΟΓΡΑΦΙΕΣ

 

1. Ρωσικό θέατρο και ελληνική σκηνή. Η πρόσληψη της ρωσικής, σοβιετικής και μετασοβιετικής δραματουργίας. Τόμος πρώτος: Οι παραστάσεις, Αθήνα: Αιγόκερως, 2012, σε. 318.

 2. Κώστας Βουτσάς. Ηθοποιός στην κωμωδία. Ρόλοι, παραστάσεις, ταινίες. Συμβολή στη μελέτη της υποκριτικής τέχνης, Αθήνα: Αιγόκερως, 2009, σελ. 413.

 3. Η θεατρική όψη του Αλέξη Δαμιανού, Αθήνα: Αιγόκερως, 2007, σε. 358.

 4. «Αναπαραστάσεις του σώματος. Θέματα υποκριτικής και φύλου. Το παράδειγμα ταινιών του Νέου Ελληνικού Κινηματογράφου», στο Γραφές για τον κινηματογράφο. Διεπιστημονικές προσεγγίσεις Αθήνα: Νεφέλη, 2005, σελ. 95 [σ. 37-132 της ανωτέρω έκδοσης].

 5. Από τη σκηνή στην οθόνη. Σφαιρική προσέγγιση των σχέσεων του ελληνικού κινηματογράφου με το θέατρο, Αθήνα: Αιγόκερως, 2002, σελ. 303.

 6. Διαφορετικότητα και ερωτισμός, Αθήνα: Αιγόκερως, 2001, σελ. 223.

 7. Τα έργα του Τσέχοφ στην ελληνική σκηνή, 1902-1993, διδακτορική διατριβή, Τμήμα Φιλολογίας, Φιλοσοφική Σχολή, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, 1995, σελ. 568.

ΜΕΛΕΤΗΜΑΤΑ (επιλογή)

 8. «Ancient Myth and Drama in Greek Cinema. An Overall Approach (1930-2012)», περ. Logeion / Λογεον, τχ. 2 (2012).

 9. «Ο νεαρός σκηνοθέτης κύριος Κάρολος Κουν (1939-1942)», ηλεκτρονικό περιοδικό Σκηνή, τχ. 4 (2012), Τμήμα Θεάτρου, Σχολή Καλών Τεχνών Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.

 10. «Λογοτεχνία-δραματουργία-σκηνική πράξη: μέθοδοι και παραδείγματα» / «Littérature-dramaturgie-acte scénique: méthodes et exemples», υπό εκτύπωση στα Πρακτικά της ημερίδας «Γραφή και δημιουργία, 17 Δεκεμβρίου 2011, Φιλοσοφική Σχολή / Journée d’ Étude Écriture et invention, 17 décembre 2011 faculté des lettres.

 11. «Le festival d’ Athènes et d’ Épidaure: un organisme en peine mutation», «Pour une histoire des festivals (XIXe-XXIe siècles), Colloque international Le Centre d’ histoire social du XXe siècle, Université Paris I-Panthéon Sorbonne Le Centre d’ histoire culturelle des sociétés contemporaines, Institut d’ études culturelles-Université de Versailles Saint-Quentin-en-Yvelines, 24-26 novembre 2011.

 12. «Δύο «αιρετικές» πολιτικές αναγνώσεις του Αίαντα του Σοφοκλή από τον Βασίλη Παπαβασιλείου (Επίδαυρος, 1996) και τον Κωνσταντίνο Γιάνναρη (στην ταινία Όμηρος, 2004)», υπό έκδοση στα Πρακτικά του συνεδρίου «Το αρχαίο ελληνικό θέατρο και η πρόσληψή του», Δ΄ Πανελλήνιο Θεατρολογικό Συνέδριο, Πάτρα 26 έως 29 Μαϊου 2011.

 13. «Λογοτεχνία και ελληνικός κινηματογράφος. Το παράδειγμα των διασκευών έργων του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη στην οθόνη», στο συλλ. Από τη λογοτεχνία στον κινηματογράφο / Du texte écrit au texte filmique, επιμ. Φ. Ταμπάκη-Ιωνά & Μ. Ε. Γαλάνη, Πανεπιστήμιο Αθηνών, Φιλοσοφική Σχολή / Τμήμα Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, Αθήνα: Αιγόκερως 2012, 7-18.

 14. «Ο Βασίλης Παπαβασιλείου ερμηνεύει την Ελένη του Γιάννη Ρίτσου: Θέατρο γλώσσας και σκηνική παρενδυσία», υπό έκδοση στα ηλεκτρονικά πρακτικά του Διεθνούς συνεδρίου για τα είκοσι χρόνια του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών «Από τη χώρα των κειμένων στο βασίλειο της σκηνής», 26 έως 30 Ιανουαρίου 2011.

15. «Φορούν το πένθος της ζωής τους;»: η περιπέτεια της ερμηνείας του Γλάρου (Chaika) του Άντον Τσέχοφ στην ελληνική σκηνή σε σχέση με τα διεθνή παράλληλα», υπό έκδοση στα πρακτικά του Διεθνούς επιστημονικού συνεδρίου «Σκηνική πράξη στο μεταπολεμικό θέατρο: συνέχειες και ρήξεις» / αφιερωμένο στον Νικηφόρο Παπανδρέου, Θεσσαλονίκη, 30 Σεπτεμβρίου έως 3 Οκτωβρίου 2010.

16. «Διονύσου φιλμικός πλους: αναγνώσεις των Βακχών στον ελληνικό κινηματογράφο», υπό εκτύπωση στα Πρακτικά της XIV Διεθνούς Συνάντησης Αρχαίου Δράματος με θέμα «Ξένος / Μέτοικος», Δελφοί, 2009.

 17. «Σκηνικές και κινηματογραφικές διασκευές των έργων του Γεώργιου Βιζυηνού» στο συλλ. Το εύρος του έργου του Γ. Βιζυηνού: Παλαιότερες αναγνώσεις και νέες προσεγγίσεις, επιμέλεια Νίκος Μαυρέλος, Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, Αθήνα: εκδόσεις Σοκόλη-Κουλεδάκη, 2012, 171-189.

18. «Tα έργα του Φεντώ στην ελληνική σκηνή. Από την ελαφρόπετρα της φάρσας στη σπουδή του κωμικού παραλόγου», περ. Θεατρικά Τετράδια: Ο Ζωρζ Φεντώ και Το έξυπνο πουλί (αφιέρωμα), 53 (Οκτώβριος 2009), 12-29.

19. «Η δραματουργία του Σωτήρη Πατατζή. Βιοποριστικό θέατρο και θέατρο προβληματισμού» στο συλλ. Παράδοση και εκσυγχρονισμός στο Νεοελληνικό θέατρο. Από τις απαρχές ως τη μεταπολεμική εποχή. Πρακτικά του Γ΄ Πανελλήνιου Θεατρολογικού Συνεδρίου. Αφιερωμένο στο Θόδωρο Χατζηπανταζή, επιμέλεια Αντώνης Γλυτζουρής & Κωνσταντίνα Γεωργιάδη, Ηράκλειο: Πανεπιστημιακές εκδόσεις Κρήτης, 2010, 107-116.

 20. «Παρενδυσία. Υπό ανδρικόν ράσον», βιβλίο-πρόγραμμα παράστασης Δημοτικού Περιφερειακού Θεάτρου Πάτρας: Εμμανουήλ Ροϊδη Η Πάπισσα Ιωάννα, θεατρική περίοδος 2007-2008, 23-33.

21. «Αλίκη Βουγιουκλάκη και Τζένη Καρέζη: Μια συνεξέταση της σκηνικής και κινηματογραφικής τους διαδρομής κατά τη δεκαετία 1955-65», στο συλλ. Πρακτικά Διεθνούς Διεπιστημονικού Συνεδρίου «Ο ηθοποιός ανάμεσα στη σκηνή και στην οθόνη / Acting on stageActing on Film / La double présence de lacteur: cinéma / théâtre», επιμέλεια Χριστίνα Αδάμου, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Σχολή Καλών Τεχνών. Τμήμα Θεάτρου & Τμήμα Κινηματογράφου, Θεσσαλονίκη 4 & 5 Νοεμβρίου 2007, Αθήνα: εκδόσεις Καστανιώτη, 2008, 164-192.

22. “Musical conception, para-musical events and stage performance in Jani Christou’s, Strychnine Lady” (σε συνεργασία με τον λέκτορα ιστορικής μουσικολογίας του Α.Π.Θ. Γιώργο Σακαλλιέρο), 4th Conference of Interdisciplinary Musicology, Musical Structure, Thessaloniki / Greece, 3-6 July 2008, Proceedings Abstracts Book Papers CDROM (σε ηλεκτρονική μορφή στην ιστοσελίδα http://cim08.web.auth.gr/cim08_papers/Sakallieros-Kyriakos/Sakallieros-Kyriakos.pdf).

 23. «Δραματοποιήσεις διηγημάτων του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη και του Γεώργιου Βιζυηνού στην ελληνική σκηνή (1991-2007)», βιβλίο-πρόγραμμα παράστασης «Νέου Ελληνικού Θεάτρου» (Γιώργος Αρμένης): Όταν ο Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης συνάντησε τον Γεώργιο Βιζυηνό (οι συνέπειες της παλιάς ιστορίας) του Γιάννη Σολδάτου, 2007-08, 5-47.

 24. «Ανεπαισθήτως. Αναφορά στο Θείο Βάνια του Άντον Τσέχοφ», βιβλίο-πρόγραμμα παράστασης «Ανοιχτού Θεάτρου»: Θείος Βάνιας, 2007, 89-112.

 25. «Τα “παιδιά-θαύματα” στην ελληνική κινηματογραφία: ορισμένες υποθέσεις εργασίας», στο Τα παιδιά-θαύματα του ελληνικού κινηματογράφου. Δύο όψεις του φαινομένου, 10ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους, 2007, 9-31.

 26. «Corpus Politicum και απρόβλεπτοι συσχετισμοί», επίμετρο στη μελέτη Γιάννης Σολδάτος, Οδύσσειες σωμάτων στο έργο του Νίκου Κούνδουρου, Αθήνα: Αιγόκερως, 2007, 304-317.

 27. «Γυναικεία πορτρέτα στο όψιμο έργο της Λούλας Αναγνωστάκη. Μια παρουσίαση πτυχών του κεντρικού γυναικείου χαρακτήρα στα έργα Διαμάντια και μπλουζ (1990) και Ο ουρανός κατακόκκινος (1997)», στο συλλ. Πρακτικά Διεθνούς Συνεδρίου «Λόγος Γυναικών», Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης / Τμήμα Ελληνικής Φιλολογίας, Κομοτηνή, 26 έως 28 Μαϊου 2006, επιμέλεια Βασιλική Κοντογιάννη, Αθήνα: Ελληνικό Λογοτεχνικό και Ιστορικό Αρχείο, 2008, 455-466.

 28. «Παραστάσεις έργων του Σάμουελ Μπέκετ στη Θεσσαλονίκη (1981-1990)», περ. Δρώμενα: αφιέρωμα Σάμουελ Μπέκετ, 16 (Ιανουάριος 2007), 90-103.

29. «Παραστάσεις ρωσικών έργων στην ελληνική σκηνή», στο συλλ. Ζητήματα Ιστορίας του Νεοελληνικού Θεάτρου. Μελέτες αφιερωμένες στο Δημήτρη Σπάθη, επιμέλεια Νικηφόρος Παπανδρέου & Έφη Βαφειάδη, Ηράκλειο: Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, 2007, 217-246.

 30. «Μυθολογικές αναφορές στο κινηματογραφικό έργο του Δήμου Θέου», στο συλλ. Δήμος Θέος, επιμέλεια Στράτος Κερσανίδης, 47ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης & εκδόσεις Αιγόκερως, 2006, 33-43.

 31. «Dossier: Scenographie. Dispositifs scéniques. Stages sets. Vassilis Pappavassilliou & M. N. Semet, Théâtres antiques, Athènes-Patras (Grêce)», Techniques & architecture, 485 (âout-septembre 2006), 63-65.

 32. «Φάκελος: Σημαντικοί κινηματογραφικοί δημιουργοί. Πατρίς Σερό», Κινηματογράφος 2005, Πανελλήνια Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου-Υπουργείο Πολιτισμού, 2006, 36-39.

 33. «Αντουανέττα Αγγελίδη: Σώμα, Φύλο, Κώδικας υποκριτικής», στο συλλ. Αντουανέττα Αγγελίδη, επιμέλεια Στέλλα Θεοδωράκη, 46ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, Αθήνα: Αιγόκερως, 2005, 24-27.

 34. «Patrice Chéreau: Παραλλαγές της μορφής του πλάνου», στο συλλ. Patrice Chéreau, επιμέλεια Μπάμπης Ακτσόγλου, 46ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, Αθήνα: Σύγχρονοι Ορίζοντες, 2005, 20-29.

 35. «Αναπαραστάσεις της ανδρικής ταυτότητας στο κινηματογραφικό (σεναριογραφικό και σκηνοθετικό) έργο του Ιάκωβου Καμπανέλλη», στο συλλ. Πρακτικά Πανελλήνιου Συνεδρίου προς τιμήν του Ιάκωβου Καμπανέλλη, Πάτρα: Τμήμα Θεατρικών Σπουδών Πανεπιστημίου Πατρών & Εκδόσεις Περί Τεχνών, 2006, 288-326.

 36. «Αλέξης Δαμιανός και θέατρο. Σύντομο χρονικό της θιασαρχικής του δραστηριότητας», στο συλλ. Αλέξης Δαμιανός, επιμέλεια Γιάννης Σολδάτος, 45ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, Αθήνα: Αιγόκερως 2004, 53-79.

 37. «Η ανδρική ταυτότητα στην επικράτεια της ειρωνείας. Προτάσεις ανάγνωσης πτυχών του έργου του Νίκου Παναγιωτόπουλου», στο συλλ. Νίκος Παναγιωτόπουλος, επιμέλεια Γιάννης Σολδάτος, 44ο Διεθνές Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, Αθήνα: Αιγόκερως, 2003, 19-38.

38. «Antike Mythenstoffe und griechischer Film Ein Überblick», Cinemythology. Die griechischen Mythen im Weltkino, Kultur-Olympiade / Athen 2003, 25-48.

 39. «Αρχαιόμυθη θεματολογία και ελληνικός κινηματογράφος: Μια διαγραμματική παρουσίαση», Σινεμυθολογία. Οι ελληνικοί μύθοι στον παγκόσμιο κινηματογράφο, Αθήνα: Υπουργείο Πολιτισμού-Οργανισμός Προβολής Ελληνικού Πολιτισμού-Πολιτιστική Ολυμπιάδα 2001-2004 & Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης 2003, 51-73.

 40. «Εικόνες της ετερότητας», στο συλλ. Ανιχνεύοντας το Σύγχρονο Ελληνικό Κινηματογράφο, επιμέλεια Διαμ. Λεβεντάκος, Αθήνα: Οπτικοακουστική Κουλτούρα-Κέντρο Οπτικοακουστικών Μελετών & Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, 2002, 117-141.

41. «Ζωοδόχου Πληγής. Για την Ομάδα Εδάφους του Δημήτρη Παπαϊωάννου», περ. Camera Stylo, 6-7 (Νοέμβριος-Δεκέμβριος 2002), 110-115.

 41. «Οι τρεις αδελφές στην ελληνική σκηνή», περ. Θεατρικά Τετράδια, 30 (Νοέμβριος 1996), 35-40.

 42. «Η Άλκηστη στη σκηνή: παραστασιογραφία, κριτικογραφία, σχόλια», βιβλίο-πρόγραμμα παράστασης Δημοτικού Περιφερειακού Θεάτρου Βόλου: Ευριπίδη, Άλκηστις, θερινή περίοδος 1995, 38-65 και 98-99.

 43. «Ο Φασμπίντερ στην ελληνική σκηνή», βιβλίο-πρόγραμμα της παράστασης του Δημοτικού Περιφερειακού Θεάτρου Βόλου: Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ, Ελευθερία στη Βρέμη, θεατρική περίοδος 1994-1995, 44-49.

 44. «Παραστασιογραφία Τενεσί Ουίλιαμς (1946-1994)», βιβλίο- πρόγραμμα παράστασης Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος: Τενεσί Ουίλιαμς, Ο Ορφέας στον Άδη, θεατρική περίοδος 1994-1995, 75-109.

 45. «Οι Όρνιθες στη σκηνή», βιβλίο-πρόγραμμα παράστασης Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος: Αριστοφάνη, Όρνιθες, θεατρική περίοδος 1993-1994, 58-71.

 46. «Η Βαβυλωνία στη σκηνή», βιβλίο–πρόγραμμα παράστασης Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος: Δ. Κ. Βυζάντιου, Η Βαβυλωνία, θεατρική περίοδος 1993-1994, 39-51 και 102-103.

ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΕ ΣΥΝΕΔΡΙΑ ΚΑΙ ΟΜΙΛΙΕΣ (επιλογή, 2004-2012)

 √ Β΄ Θεατρολογικό Συνέδριο «Μετανάστες και πρόσφυγες στη σύγχρονη δραματουργία και τη σκηνική πράξη», 28 έως 31 Μαρτίου, Goethe-Institut 2012. (συμμετοχή στην επιστημονική επιτροπή και προεδρία συνεδρίας).

√ «Γραφή και δημιουργία, 17 Δεκεμβρίου 2011, Φιλοσοφική Σχολή / Journée d’ Étude Écriture et invention, 17 décembre 2011 faculté des letters (εισήγηση: «Λογοτεχνία-δραματουργία-σκηνική πράξη: μέθοδοι και παραδείγματα» / «Littérature-dramaturgie-acte scénique: méthodes et exemples»).

 √ Colloque international Le Centre d’ histoire social du XXe siècle (Université Paris I-Panthéon Sorbonne Le Centre d’ histoire culturelle des sociétés contemporaines Institut d’ études culturelles-Université de Versailles Saint-Quentin-en-Yvelines 24, 25, 26 novembre 2011 (“Le festival d’ Athènes et d’ Épidaure: un organisme en peine mutation” “Pour une histoire des festivals (XIXe-XXIe siècles)”.

 √ Δ΄ Πανελλήνιο Θεατρολογικό Συνέδριο «Το αρχαίο ελληνικό θέατρο και η πρόσληψή του, Πάτρα 26 έως 29 Μαϊου 2011 (εισήγηση: «Δύο “αιρετικές” πολιτικές αναγνώσεις του Αίαντα του Σοφοκλή από τον Βασίλη Παπαβασιλείου στην Επίδαυρο 1996 και τον Κωνσταντίνο Γιάνναρη στην ταινία Όμηρος, 2004»).

√ Διεθνές συνέδριο για τα είκοσι χρόνια του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών «Από τη χώρα των κειμένων στο βασίλειο της σκηνής», 26 έως 30 Ιανουαρίου 2011 (εισήγηση: «Ο Βασίλης Παπαβασιλείου ερμηνεύει την Ελένη του Γιάννη Ρίτσου: Θέατρο γλώσσας και σκηνική παρενδυσία»).

Από τη λογοτεχνία στον κινηματογράφο / Du texte écrit au texte filmique, Πανεπιστήμιο Αθηνών, Φιλοσοφική Σχολή / Τμήμα Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, 2010 (εισήγηση: «Λογοτεχνία και ελληνικός κινηματογράφος. Το παράδειγμα των διασκευών έργων του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη στην οθόνη»).

√ Διεθνές επιστημονικό συνέδριο «Σκηνική πράξη στο μεταπολεμικό θέατρο: συνέχειες και ρήξεις», Θεσσαλονίκη, 30 Σεπτεμβρίου έως 3 Οκτωβρίου 2010 (εισήγηση: «Φορούν το πένθος της ζωής τους;»: η περιπέτεια της ερμηνείας του Γλάρου (Chaika) του Άντον Τσέχοφ στην ελληνική σκηνή σε σχέση με τα διεθνή παράλληλα»).

√ XIV Διεθνής Συνάντηση Αρχαίου Δράματος (Δελφοί), 2009, με θέμα «Ξένος / Μέτοικος» (εισήγηση: «Διονύσου φιλμικός πλους: αναγνώσεις των Βακχών στον ελληνικό κινηματογράφο»).

Το εύρος του έργου του Γ. Βιζυηνού: Παλαιότερες αναγνώσεις και νέες προσεγγίσεις, Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης. Τμήμα Ελληνικής Φιλολογίας, Κομοτηνή, 2008 (εισήγηση: «Σκηνικές και κινηματογραφικές διασκευές των έργων του Γεώργιου Βιζυηνού»).

√ Γ΄ Πανελλήνιο Θεατρολογικό Συνέδριο, αφιερωμένο στο Θόδωρο Χατζηπανταζή, «Παράδοση και εκσυγχρονισμός στο Νεοελληνικό θέατρο. Από τις απαρχές ως τη μεταπολεμική εποχή», Τμήμα Φιλολογίας, Ρέθυμνο, 2008 (εισήγηση: «Η δραματουργία του Σωτήρη Πατατζή. Βιοποριστικό θέατρο και θέατρο προβληματισμού»).

√ 4th Conference of Interdisciplinary Musicology, Musical Structure, Thessaloniki / Greece, 3-6 July 2008, Proceedings Abstracts Book Papers CDROM (εισήγηση, σε συνεργασία με τον Γιώργο Σακαλλιέρο, λέκτορα ιστορικής μουσικολογίας του Α.Π.Θ, “Musical conception, para-musical events and stage performance in Jani Christou’s, Strychnine Lady”).

√ Διάλεξη (κατόπιν προσκλήσεως) «Το θεατρικό έργο του Ασημάκη Γιαλαμά» στο πλαίσιο εκδήλωσης για το συγγραφέα (Δήμος Ανοίξεως, 29 Μαρτίου 2008).

√ Διεθνές Διεπιστημονικό Συνέδριο «Ο ηθοποιός ανάμεσα στη σκηνή και στην οθόνη/ Acting on stage-Acting on Film / La double présence de l’ acteur: cinéma / théâtre», Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Σχολή Καλών Τεχνών. Τμήμα Θεάτρου-Τμήμα Κινηματογράφου, Θεσσαλονίκη 4 & 5 Νοεμβρίου 2007 (εισήγηση: «Αλίκη Βουγιουκλάκη και Τζένη Καρέζη: Μια συνεξέταση της σκηνικής και κινηματογραφικής τους διαδρομής κατά τη δεκαετία 1955-65»).

√ 27o Πανελλήνιο Συνέδριο Γαστρεντερολογίας, Θεσσαλονίκη 4 έως 7 Οκτωβρίου 2007 (εισήγηση: «Η ιατρική στον ελληνικό κινηματογράφο. Αναπαραστάσεις της εικόνας του ιατρού»).

√ 30ό Φεστιβάλ Ελληνικών Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας, 17 έως 23 Σεπτεμβρίου 2007 (εισήγηση: «Η δραματουργία του Αλέξη Δαμιανού»).

√ XIII Διεθνούς Συνάντησης Αρχαίου Δράματος με θέμα «Η Γυναίκα στο Αρχαίο Δράμα», Δελφοί, 6 έως 15 Ιουλίου 2007 (συμμετοχή στις συζητήσεις Στρογγυλής Τράπεζας στη «Συνάντηση Νέων Δημιουργών», 12 & 13 Ιουλίου 2007).

√ Συνέδριο της Ομοσπονδίας Κινηματογραφικών Λεσχών Ελλάδας, με αντικείμενο «Κινηματογράφος και Θέατρο», Πρέβεζα, 25 έως 27 Μαϊου 2007 (εισήγηση: «Στρατηγικές του βεντετισμού και του σταρ σίστεμ»).

√ Ομιλία με θέμα «Η θεατρική όψη του Αλέξη Δαμιανού» στο πλαίσιο τιμητικού αφιερώματος στον Αλέξη Δαμιανό. Αίθουσα «Αιγόκερως», 14 Μαϊου 2007.

√ Διάλεξη (κατόπιν προσκλήσεως) «Η παρουσία του Μίμη Φωτόπουλου στη μεταπολεμική ελληνική σκηνή», στο Τιμητικό αφιέρωμα στον Μίμη Φωτόπουλο, Σειρά διαλέξεων «Ιανός. Αλυσίδα πολιτισμού», 7 Μαϊου 2007.

√ «Retours d’ Iphigénie. D’ Euripide à Ritsos. Autour de quelques-unes des représentations d’ Iphigénie. Sur la scène contemporaine». Université Sorbonne Nouvelle- Paris 3. Institut d’ Études Théâtrales, 31.3.2007 (αντεπιστέλλων μέλος, συνδρομή στη θεατρολογική έρευνα).

√ Διάλεξη (κατόπιν προσκλήσεως) «Οι υποκριτικοί κώδικες του κωμικού ηθοποιού Κώστα Βουτσά», στο πλαίσιο του 23ου Πανελλήνιου Φεστιβάλ Ερασιτεχνικού Θεάτρου, Ένωση Πολιτιστικών Συλλόγων Νομού Καρδίτσας, 3 έως 11 Μαρτίου 2007.

√ Προεδρία σε συνεδρία κατά την ημερίδα του Πανελλήνιου Επιστημονικού Συλλόγου Θεατρολόγων με θέμα «Η θέση του θεατρολόγου στην ελληνική πραγματικότητα», Γερμανική Σχολή, Δεκέμβριος 2006.

√ Διεθνές Συνέδριο με θέμα «Λόγος Γυναικών», Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης. Τμήμα Ελληνικής Φιλολογίας, Κομοτηνή, 26 έως 28 Μαϊου 2006 (εισήγηση: «Γυναικεία πορτρέτα στο όψιμο έργο της Λούλας Αναγνωστάκη»).

√ Ομιλία με θέμα «Σύγχρονη ελληνική σκηνή: μια αναδρομή σε πρόσωπα και έργα» στο πλαίσιο του μαθήματος “Analyse du spectacle vivant”, Université Charles-de-Gaulle, Lille 3, Μάιος 2006.

√ Πανελλήνιο Συνέδριο προς τιμήν του Ιάκωβου Καμπανέλλη, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών Πανεπιστημίου Πατρών, 22 έως 24 Οκτωβρίου 2004 (εισήγηση: «Αναπαραστάσεις της ανδρικής ταυτότητας στο κινηματογραφικό (σεναριογραφικό και σκηνοθετικό) έργο του Ιάκωβου Καμπανέλλη»).